نمایشگاه کوپنهای صلح و جنگ در باغموزه نادری مشهد آغاز به کار کرد
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۷۸۸۹
مرجان اکبری روز دوشنبه در مراسم افتتاح این نمایشگاه افزود:داستان صلح و جنگ از قدیمیترین رخدادهای بشری است و نیاز به صلح و یادآوری جنگهای ویرانگر و خانمانسوز همواره ما را به این مهم راهنمایی میکند که در هر فرصتی، صدای صلح و پایان جنگ را به صدا دربیاوریم و یکی از این صداها، اسناد و کوپنهای تاریخی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: در زمان جنگ، ارزاق عمومی بهوسیله این کوپنها، جیرهبندی میشدند و کوپن در کشورهای مختلف مورداستفاده قرار میگرفته است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی گفت: در این نمایشگاه بیش از ۵۰ نوع کوپن از ادوار مختلف به نمایش گذاشتهشده که همزمان با روز جهانی صلح یعنی ۳۱ شهریور افتتاح و به مدت یک هفته به نمایش عموم گذاشتهشده است.
اکبری افزود:علاقهمندان میتوانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی و بهصورت محدود از ساعت ۹ تا ۱۷ از این نمایشگاه در باغموزه آرامگاه نادر واقع در چهارراه شهدای مشهد بازدید کنند.
وی ادامه داد:در این نمایشگاه،نخستین کوپنهای کاغذی ایران از سال ۱۳۲۱ ، دفترچههای کوپن و جیرهبندی از دورههای پهلوی و انقلاب، سهام کارخانهها که به همراه کوپن بودهاند از دوره پهلوی اول و دوم، کوپنهای اقلام ضروری در دورههای پهلوی و انقلاب مثل کوپنهای زغال، نفت، بنزین و لبنیات به نمایش گذاشتهشده است.
موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. این بنا به همت انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۲ خورشیدی با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. چشمانداز خارجی بنا، تندیسی از نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش برفراز یک حجم سنگی مرتفع است.
این مجسمه در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و توسط استاد بزرگ مجسمه سازی ایران استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد. مصالح به کار رفته در این اثر به طور عمده از سنگهای خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است.
پوشش مقبره به مانند یک چادر عشایری است که نادر در آن زاده و کشته شده است و پوشش دیوارهای مقبره از سنگهای مرمر اخرایی رنگ مراغه است.
استاد صدیقی این اثر را در زمان اقامتش در کشور ایتالیا ساخت و به ایران انتقال داد و طرح اولیه مجسمه نشانگر تلاش نادرشاه برای متحد کردن ایران و گسترش قلمرو این سرزمین است.
مجسمه نادرشاه و سربازانش در موسسه برینی ایتالیا ساخته شده و روی پایه سنگی به ارتفاع ۱۷ متر در جهت شمالی و جنوبی نصب و اجرا شده است. این اثر نفیس بیش از ۱۴ تن وزن دارد.
آئین گرامیداشت روز جهانی صلح از سال ۱۹۸۲ همهساله در ۲۱ سپتامبر برپا میشود.
برچسبها کوپن مجموعه باغ موزه نادری مشهد ایتالیا مراغه ایرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: کوپن مشهد ایتالیا مراغه ایران کوپن مشهد ایتالیا مراغه ایران اخبار کنکور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر میرود/نمایش برگزیدهای ازآثار
به گزارش خبرنگار مهر، پس از اتمام نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «بر فراز دشت»، نمایشگاه آثار رضا مافی هنرمند خوشنویس و نقاش ایرانی به کیوریتوری محبوبه کاظمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار میکند.
این نمایشگاه که به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران برگزار میشود، برگزیدهای از آثار، لوازم و مجموعه شخصی زنده یاد رضا مافی را در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش خواهد گذاشت.
رضا مافی هنرمند نقاش و خوشنویس و از پیشگامان هنر معاصر ایران است. او از نخستین هنرمندانی است که در دوره معاصر به خلق نقاشیخط پرداخت. او در مشهد و در خانوادهای اهل هنر زاده شد، برادر بزرگترش، محمد مافی نقاش بود. رضا مافی از کودکی قلم به دست گرفت سپس خوشنویسی را نزد جلالالدین اعتضادی آموخت و در سال ۱۳۴۳ در انجمن خوشنویسان ایران، نزد حسین میرخانی آموختن خوشنویسی را ادامه داد.
نمونهای از آثار رضا مافی که در سال ۱۳۵۱ خلق شده استرضا مافی از مکتب سقاخانه تاثیرگرفته بود و سعی داشت آثار خوشنویسی خود را به نقاشی نزدیک کند. برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی آمیخته با خط او در گالری سیحون نقطه عطفی در تاریخ این هنر به شمار میرود چرا که برای نخستین بار خوشنویسی سنتی با شیوههای نقاشی مدرن تلفیق میشد. مافی که هم خوشنویس بود و هم نقاش، از ترکیب این ۲ هنر راهی نو و شیوهای جدید در هنر معاصر ایران پدید آورد که تا به امروز ادامه پیدا کرده و پیروان فراوانی دارد. او همچنین به دلیل علاقه به گچبری مساجد به تولید آثار حجم و برجسته نیز پرداخته بود. مافی در سال ۱۳۶۱ در اثر حادثه سقوط از روی اسب در گذشت.
مافی بر آن شد تا پتانسیل مستتر در سیاهمشقنویسی و نمایان کردن توان زیباشناختی نستعلیق ایرانی را در مسیری متفاوت از هنرمندان همنسلش که با موتیف خط کار میکردند، به سطحی تازه، ارتقا بخشد و در این راه موفق بود و توانست هوایی تازه به جهان هنر نوگرای ایرانی بدمد و آن را غنیتر سازد.
این هنرمند در طول زندگی کوتاه خود تعداد قابل توجهی آثار سیاه مشق آفرید. او در این روش فرمهای بدیع و جدید را با استفاده از قلم نی و مرکب (بدون قلمو) بر روی بوم مینوشت. مافی با تسلطی که بر شیوههای مختلف خوشنویسی چون نستعلیق، شکسته، ثلث، تعلیق و رقاع و اجرای آنها بر روی بوم داشت، توانست زیبایی نهفته در سیاه مشق نویسی را آشکار و روحی تازه در آن بدمد.
نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز در حالی به پایان رسید که طی ۴۳ روز برپایی، بیش از ۳۷ هزار نفر بهصورت انفرادی و نیز در قالب گروههای دانشجویی، دانشآموزی و هنری از این نمایشگاه دیدن کردند. همچنین بیش از ۱۴۰ بازدیدکننده خارجی هم با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از آثار نمایشگاه «بر فراز دشت» بازدید کردند.
کد خبر 6099636